onsdag 9 december 2009

Dag #110 - Listigt. Höhö.

Igår och idag spenderade jag med att pröva lyckan som listsågare. Gick över förväntan. Framför allt med tanke på hur usel jag verkar vara på att såga fönsterfoder. Men det pratar vi inte om.

Igår testades taklister (hålkäls? hålkärls?) och fick upp tre stycken på ett par timmar. Hade massor av problem med den första, och eftersom jag och lillebror satte massa lister i sommarstugan hade jag klart för mig att det bara skulle vara 45-gradersvinklar så länge inget är konstigt. Så jag sågade till några små mallar så jag kunde ha och jämföra med (mallar är ovärderligt) och ändå så var det nåt som var fel. Kände mig helkass, "Du kan ju fan ingenting," men så dubbelkollade jag snittet på första brädan som jag jämförde med och upptäckte att det var något snett. Inte konstigt att mallarna inte passade alls. Sågade till brädan lite och vips, allt var frid och fröjd. Sen var det bara att köra på. Dock går det lite långsamt när man är ensam hemma. Kan bara springa ut och in till kapen när F sover, vilket han i och för sig gjorde nära två och en halv timma igår.

Idag körde jag på golvlisterna. Elektrikern och jag har en dejt på fredag morgon, klockan åtta, så då tänkte jag att det är väl lika bra att få upp de lister som ska sitta jämte eldosorna, så att vi får allt på rätt höjd etc. Gick som en dans. Det var mycket lättare med golvlisterna, för de kunde sågas liggandes. Med taklisterna är man tvungen att hålla reda på vilken sida som ska vara upp och ner, samt höger och vänster. Golvlisterna är bara höger och vänster som är intressant, och givetvis om det är ett inner- eller ytterhörn. Men i vilket fall, mycket enklare.

Jag hade även köpt in, via mitt personliga ombud, 50m högtalarkabel som jag dragit rakt på väggen längs med golv- och, på vissa ställen, taklist. La den jämte elröret då jag kom fram till att det skulle bli för mycket meck att dra extrarör för högtalarkabeln. Får bli lite småbitar som går upp i hörnena, ifall vi skaffar väggmonterade satelliter. Annars kommer de bara synas litegrann där de går över listen.

Körde även lite med fräsen för att få ut elkablarna snyggt genom listen, och valde att sätta eldosorna precis ovanför listkanten. Tror det kommer bli skitbra det här.






1 kommentar:

k sa...

herregud vilka tråkiga bilder!