lördag 12 december 2009

Dag #113 - Eden

Tanken från början var att vi skulle måla en av väggarna med ett motiv från Pixeljunk Eden. För dig som inte har en susning om vad det är, så är det alltså ett 70-kronorsspel till PS3. Lite som Iceclimber till NES. Eller inte alls egentligen, men det påminner lite om det, eftersom målet är att ta sig uppåt i banan. Eller i trädgården som är fallet med Eden. Det är väl mer som ett abstrakt konstverk, där man samlar pollen som sugs in i frösäckar och när dessa är fulla så blommar det ut stjälkar som man kan klättra högre upp på och plocka mer pollen. Det är i varje fall ruggigt snyggt, och skoj att spela givetvis, så pass snyggt att jag lyckades övertala K om att vi skulle måla en Eden-vägg.

Eftersom mina kunskaper på att sätta ihop nåt grafiskt sträcker sig till att be någon annan att göra det snyggt, hyrde jag in M. Uhm. Hyrde och hyrde. Han fick inte betalt, men gjorde det ändå. God vän helt enkelt. Han designade ju våra bröllopsinbjudningar som vi blev jättenöjda med, så det kändes väl som att han borde kunna få till en väggmålning som skulle kunna passa temat och oss. Tanken från början var att vi skulle måla väggen, men när han skickade över sina förslag så blev det lite väl avancerat kände vi. Började därför kolla runt på fototapeter på nätet, för att se om det fanns några vettiga alternativ och hittade till slut ett ställe som verkade bra. De använde sig dessutom av "vår" färgaffär som återförsäljare, så det gick att gå dit och kolla på kvalisorten och höra med dem vad de hade att säga om fototaper överlag.

I vilket fall, i torsdags kom den äntligen och idag satte mamma och K upp den och det blev hur bra som helst. Visst, väggen är lite sned så det fick bli några fixtrixningar, men i slutändan blev det hur bra som helst. Så tack M.

Själv har jag spacklat lite mer idag, runt trappan mestadels, och kommer fortsätta imorgon. Men efter det så borde det vara slut med spackling för den här rundan. Vi får väl se.

Här är bilden på slutresultatet av dagens tapetsering. Nämnde jag att det blev hur bra som helst och att vi är jättenöjda med motivet? Har för mig att jag sa något om det.



Dessutom satte mor & K sådan där fiberväv på resten av rummet, så imorgon kan vi nog ta och måla de väggar som tapeten inte sitter på. Sen är det bara lister kvar. Tjipp.

2 kommentarer:

bollebygdsbo sa...

Snyggt!
Bra jobbat av dina kära kvinnor! ;)
Nu syns det ju när ni fått grejer gjorda - det är roligare än allt det viktiga underarbetet.

Kommer på onsdag och "inspekterar" när jag hämtar hem världens bäste F!

Anette sa...

Jag måste säga att jag var orolig hur vi skulle klara av tapeten runt hörnet. Men om det jobbats på något hörn, så var det detta. Det gick mycket bättre än jag vågade tro. Efter som det inte är mitt hus, kan jag säga att det blev otroligt snyggt. Tyckte även gammelmormor och det säger inte lite.
Björktapeten som fond i trapprummet går inte av för hackor den heller.