måndag 7 december 2009

Dag #108 - Ångest och lycka

Det var ett tag sedan senaste inlägget. Eftersom det har gått så lång tid så kan man, som läsare, möjligen förvänta sig ett rejält långt inlägg, med detaljerade bilder över fortskridandet av arbetet.

Och ja, visst, vi har arbetat. Arbetat dag ut, dag in, kvällar, helger, nätter. Jag nämner inte någon morgon för jag är ett uns trögstartad. Fast frun har nog arbetat lite då med. Förutom att renovera hemma så är det högsäsong på jobbet, så de två dagar man faktiskt är på jobbet är stressen total. Jag har varit så trött på kvällarna att jag inte ens orkat sätta mig vid datorn, vilket säger en del.

Det tråkigaste med senaste en, två veckorna, är väl att det inte hänt ett skit. Eller nja. Inte riktigt sant. Helgen var verkligen produktiv. Både mina föräldrar, min bror, K:s mamma och ena syrra var här och hjälpte till med att sätta tapet, laga mat och lite sånt. Det är ju nu det börjar synas att man faktiskt gör något. Men intervallet mellan helgen och förra bloginlägget har ju i princip bara gått åt till underarbete. Spackel. Spackel. Spackel. Sandpapper. Och mycket tid. Man ser inga framsteg när man sysslar med sådant. Väggarna förblir dassiga och trots att man stått och spacklat en hel dag så syns det inte vad man sysslat med. Inte ett dugg.

Om du hör nån som håller på och renovera och han/hon utbrister "Vi spacklade väggen igår; Det blev SÅÅÅÅ bra!" så är det bara att gå därifrån. Personen i fråga har noll koll, för det syns verkligen inte alls.

Men, om vi ändå ska rabbla upp vad som hänt senaste veckorna så är det som följer (ej i tidsföljd):
  • Bredspackling av väggar, vardagsrum, lekrum, utbygget.
  • Borttagning av äldre fönsterfoder, lister, dörrfoder.
  • Slipade av taket i utbygget och trapprummet.
  • Målade taket igen.
  • Bredspackling av väggar, vardagsrum, lekrum, utbygget.
  • Monterat fast elrör och dragit elkablar genom dessa, vardagsrummet och utbygget.
  • Slitit ner tapet från väggarna. Flera gånger om, eftersom man hittade på när man väl trodde man färdig.
  • Bredspackling av väggar, vardagsrum, lekrum, utbygget.
  • Fixat trappstolpen, lite mer spackel på den så är den klar att målas.
  • Fixat knarret i trappen. Den knarrar något fortfarande, men nu kan man i varje fall smyga upp/ner i den.
  • Slipat alla väggar som bredspacklades.
  • Bytt handtag på köksluckor.
  • Spacklat upp trappen, nästan färdigt. Bara ett lager spackel kvar, sedan lite färg.
  • Gipsat utbygget runt fönstret och dörrren.
  • Hittat jättefin pärlspont bakom masoniten i trappan. Lotterivinst nästa?
  • Tapetserat nästan hela vardagsrummet, utbygget och trapprummet.
Säkerligen är det nåt mer som gjorts, men ... Det var det där med hästar och så. Nämnde jag att vi spacklat litegrann?

Här kommer lite fina bilder på den senaste helgens bravader. Eller ja. Det är mestadels på trappstolpen, för det var så mycket damm på kameran att de andra bilderna inte gör sig speciellt bra. Men trappen är jag nöjd med. Och handtagen i köket. Och lite på en vägg. Men jag är väldigt nöjd med allt faktiskt. Och väldigt, väldigt trött på att renovera. Det är faktiskt så att man nästan får ångest och bara lägger ner för att det är så tråkigt just nu. Ju närmre slutet man kommer desto tråkigare verkar det bli. Men det är väl för att man ser slutet i tunneln antar jag ...






Inga kommentarer: