onsdag 11 november 2009

Dag #82 - Exil

- Skriv direkt. Väntar du kommer du glömma.
- Inte då, jag är som en häst. Minns allt. Eller var det elefanter?

I lördags jobbade vi med ... Uhm. Det är liksom ... helt tomt.

Ehh. Vi börjar om.

I söndags oljade vi golven. Klockan nio/tio på morgonen började vi med att putsa bort överflödig lut med speciella putstrasor. Det yrde en hel del så det blev till att dammsuga upp efteråt. Det tog väl knappa timman skulle jag tro. Efter det fick F följa med farmor och farfar på julmarknad medan vi gav oss på oljandet.

Oljan skall appliceras i ett antal steg:
  1. Lägg på tre lager olja på sex brädor (eller så många som du når utan att gå på det du oljat in). Det skall vara rikligt med olja.
  2. Vänta 20 minuter.
  3. Kontrollera om oljan sugits in i trät, i så fall, lägg på ytterligare lager med olja och gå tillbaks till #2. Annars fortsätt till #4.
  4. Torka bort all överflödig olja med en trasa.
  5. Putsa de nyinoljade brädorna med specialtrasa (samma som vi tog bort luten med).
  6. Börja om på #1 med nya brädor.
I början är ju de där 20 minuternas väntetid inte något man funderar på direkt, man går ju till andra sidan rummet och börjar där när man gjort de första brädorna. Sen håller man på sådär, fram och tillbaka, tills man upptäcker att, nej, nu når jag inte mer än den här lilla biten och jag kan inte fortsätta någon annanstans för jag måste ju komma åt att torka av och putsa också. Så allt slutar med att man har en smal, smal korridor med o-oljade brädor mitt i rummet, som man bara kan göra cirka 50-60 centimer per 20 minutersintervall. De sista tre metrarna tar då alltså rejält med tid.



Som tur var så sög virket inte så mycket olja, vilket gjorde att det räckte med att olja in de tre första dragningarna på en gång och sedan någon gång extra på vissa ställen. Tror ändå att det tog till runt klockan åtta på kvällen innan vi var klara med alla rummen nere. Då gjorde vi i och för sig också valvet, men det räckte med att göra det nån enstaka gång för det virket sög inte alls.



Två personer (K och jag) höll alltså på en hel dag med ynka 50 kvadrat golvyta.
- Träningsvärk?
- Check.
- Leda?
- Check.
- Men det blev bra när det blev klart?
- Kändes mer som att gå i fängelse utan att passera gå, eftersom det inte går att vara i huset då oljan luktar så mycket. Vi lever nu, sedan i söndags kväll, i exil hos mina föräldrar i väntan på att lukten ska sansa sig.

Valvet hade jag för övrigt fixat tidigare. Kan detta vara vad som hände i lördags? Sågade till en liten bit från en gammal golvbräda och tryckte fast där en dörrbjälke tidigare suttit. Blev oförskämt bra om jag får säga det själv. Behövde egentligen inte ens limma den, för den passade så bra, men hellre säker än ledsen som de säger där borta. Ikväll är det förhoppningsvis slut på exilen, jag och F ska ner och lukta lite och se om det går att leva där.



Som bonus har jag fixat mor och fars TV. Nu kan de använda sin nya HD-box tillsammans med sin nya fullHD-TV. Väggmonterad och allt. Tog bara tre dagar att få ordning på allt. Kanske inte ska bli radio/TV-installatör när allt kommer kring.

2 kommentarer:

k sa...

I lördags var Fred på julmarknad. Då lutade jag golven en andra gång. Du var och köpte lut och annat jox, och så fortsatte du sadla fönster. Sen tvättade vi golven med specialmedel. Annars stämmer det ju rätt bra.

leper sa...

så det hade något med hästar att göra ändå ...