söndag 22 november 2009

Dag #93 - surroundplanering

Veckan har flutit på bra. Eller ja, hyfsat bra i varje fall. Började fräsa i tretexen i vardagsrummet för att kunna lägga dit rör för elkablarna, så vi slipper ha dem liggandes ovanpå listerna. Gjorde det enkla först, dvs göra själva spåret för elen. Tanken var att jag skulle kunna kombinera el med framtida högtalar- och andra ljud-/bildkablar. Tyvärr får man nog inte dra dessa i samma rör, på grund av gällande elsäkerhetsregler. Då var planen att jag skulle dra två rör, ett för högtalarkabel och ett för el. Men eftersom jag inte riktigt vet hur jag ska ha högtalarna, så blir det lite lurigt att dra rör också - det kommer antagligen ändå resultera i att jag måste ha kabel utanpå väggen i slutändan. Och hur ofta behöver man dra om kabel egentligen? Alltså kom jag fram till att jag lika gärna bara kan lägga högtalarkabeln utanpå elröret, den är ju så pass tunn att den lätt går in utan att påverka listen som kommer sitta framför. Om jag sedan kommer behöva sätta satellithögtalare på väggen/i taket, så kommer en liten tunn kabel från golvlist upp på väggen, precis i hörnet, antagligen inte bli så himla konstigt ändå.

Just nu utgår vi (mestadels jag) från att det kommer finnas sex högtalare i rummet. Två frontar, två satelliter, en center och en bas. Vilket leder oss till nästa problem. De två frontarna bör stå på ungefär samma avstånd till TV:n för att få bästa effekt. Om man då ställer dem nära TV:n, så kommer en av dem stå precis jämte valvet mot trappan och därmed bli något som man "går runt" hela tiden. Inte så smidigt. Men man kan ju alltid sätta den på andra sidan valvet, i hörnet, där jag ändå ska ha receivern och vad vi nu ska ha mer. Då flyttas problemet till att bli den andra högtalaren, som egentligen borde stå på andra sidan spisen ... Där tog jag ju precis bort en stor del av väggen - just för att man ska se spisen. Blir helt tokigt att ställa en högtalare i vägen där istället.

Det kändes som att det bara fanns två alternativ, 1: köpa nya högtalare som går att väggmontera, 2: montera in högtalaren i väggen. Surround är ett måste, så något veligt "strunta i högtalarna" lär inte vara aktuellt. Dessutom köpte jag nya högtalare ganska nyss, om än väldigt, väldigt billigt, men det kändes ändå inte så logiskt att köpa nya. Så jag sågade upp väggen i skåpet och tryckte dit högtalaren. Resultatet blev ... Rätt bra faktiskt. Och alla i hushållet godkände ingreppet. Om än kanske inte med tjo och tjim.


Jag kommer inte fräsa in några rör för ljud/bildkablar till TV:n från PS3:an och liknande. Istället kommer jag fasa ur fodren till valvet, samt golvlisterna. Sen får det gå upp lite kablar från golvlisten till centern och högtalaren i skåpet kommer få sin kabel matad via spiselhällen, valvet och sen garderoben. Då kan jag antingen ställa PS3:an jämte stereon, och dra 10m HDMI till TV:n, eller jämte TV:n och dra 10m optisk ljudkabel till stereon. Båda kommer fungera lika bra. Mottagaren till TV:n måste dock stå jämte TV:n, eftersom kabeln till den bara är en meter eller så.

Det kanske låter logiskt, men det tog ett tag att fundera ut hur allt ska vara placerat. Det kommer ändå skita sig, eftersom soffan vi beställt inte medger att jag använder de bakhögtalare vi har, utan jag måste köpa väggmonterade varianter ... Men ändå, grunden ligger där den ska. Kändes väldigt motigt innan jag fick ordning på kabeldragningen, men när det väl löste sig så kändes det som att vi var på banan igen. Nu ska jag bara fixa fräsningen bakom elementet och i ett av hörnena, så är det bara att ringa elektrikern sedan. Hoppas han hinner komma innan jul!



I övrigt så har K färdigställt fönstren i köket, så nu har vi tillbaks vårt köksfönster. Det enda som är kvar att göra i detta rum är dörrkarmarna som ska målas vita och luckhandtagen som ska bytas ut. Hittade ett par fina i färgaffären, men de var cc 96 och de vi har är cc 128. Och vi är inte så sugna på att borra om/måla om några luckor. Tack och lov hittade jag till slut, efter mycket googlande, samma variant på nätet (7032 Svartjärn cc 128). Hörde med svägerskan om hon hade lust att kolla in i affären där hon bor och se vad de kostar.

Idag och igår målade vi taken som vi satte uppe förra helgen. Igår med grundfärg och idag med den riktiga färgen. Blev hur bra som helst. Tror inte vi behöver måla mer gånger. Dels är färgen slut, dels blev det faktiskt väldigt bra. Nog för att vi antagligen behöver köpa mer färg ändå, men men.

K har för övrigt roat sig med att slipa om vårt köksbord. Senaste nytt är att det ska lutas och vaxas med bivax. Eller var det olja där emellan? Nåväl, det gör inget om jag inte har stenkoll, det är inte mitt bord ändå. Hö hö.

Dessutom har jag reglat upp väggen vid trappen, så lite gips på det så är vi hemma.

1 kommentar:

Anette sa...

Så du menar att du får högtalare över? Kanske något för dina gamla föräldrar att investera i till sin TV?
Förövrigt kan jag bara säga att det kommer att bli jättebra när allt är klart. Fast var skall Fred spela boll när möblerna kommer in?