söndag 15 november 2009

Dag #86 - takpanel

För att försäkra sig om att man gör rätt när man skall till att sätta upp MDF-panel i taket, så är det viktigt att först läsa instruktionerna och ta vara på de viktigaste punkterna. Vore ju tråkigt om man gjorde fel och panelen helt plötsligt ligger på golvet en dag när man stiger upp (ner?).

"Förvara panelen i sin förpackning, oöppnad, i rumstemperatur minst 48 timmar innan panelen monteras."

48 timmar. Det är ju för sjutton hela helgen! Jag tycker vi trimmar ner det något, vad sägs om 48 minuter?

Förutom att sätta panel så flyttade jag telefonuttaget till trapprummet. Planen är att vi ska ha både telefon, modem och router någonstans under trappen och sedan dra datakabel (RJ-45) dit det behövs. Innan satt telefonen i lekrummet, i ett av ytterhörnen i huset, vilket hade lett till allt för långa kablar liggandes överallt. Framför allt om vi i framtiden vill ha upp datakablar på övervåningen, vilket inte är en helt orimlig gissning. Dessutom ska jag ju ha en kabel till PS3:an i vardagsrummet, så då blir kabeldragningen till den mycket, mycket enklare. Telefonkabeln i källaren var ändå bara dragen i taket, så det var enkelt att flytta den. Gissningsvis drar jag ner datakabeln till lekrummet i källartaket också, så får den gå där och sedan upp genom golvet i lekrummet. Blir en snyggare, eller i varje fall makligare, lösning än att dra den innanför listerna. Då måste jag i och för sig ut i krypgrunden och borra och enligt uppgift från säkra källor, så bor det stora monster där nere.



Eftersom jag bara har 20 mm flexrör, hittade billigt nånstans, så blev det även gott om plats kvar efter att jag lagt i 2 mm telefonkabel, så jag kan nog med gott samvete trycka ner en datakabel eller två också!

K målade väggarna, och de nya fönsterfodren, i köket, så nu är vi nära att färdigställa arbetet i det rummet. Det kommer bli mycket bra. Dessutom spikrensade hon tretexen i vardagsrummet, nederkanten alltså, så att jag kan fräsa in elkablarna i den. Så fort jag får tid.

Idag sätter vi dit de sista MDF-panelbitarna och sen ska jag se om jag kanske kan borra hål i lekrummet för datakabeln och möjligtvis leta reda på några lämpliga reglar för att sätta upp de nya väggar vi ska ha upp i vardagsrummet/trapprum. Vi får väl se.


Inga kommentarer: