måndag 24 augusti 2009

Dag #02 - förmiddag

Jag och sonen tog sovmorgon idag, gick inte upp innan nio. Eller ja. Han gick säkert upp innan, men det var vid nio som jag vaknade av att han stog och slog på mig vid sängkanten och ville upp. En tidningshämtning, frukost (inklusive tidningsläsning), lite slösurfande och lekande senare fortsätter jag ensam (han har somnat igen) med golvet. Idag är det fortsättning av gårdagens oavslutade golvhalva. Under plastmattan ligger det masonit, fastsatt med nubb. Under masoniten ligger brädorna. Men på vissa ställen kan man urskilja en tidigare matta då det sitter några nubb kvar här och var. Undras hur lång tid det tog för den första husägaren att tröttna på, vad som vi nu tycker är fina, sina trägolv och lägga in en matta över dem? Och hur glada blev inte de personerna som kunde lägga in masonit (helt slätt golv, inga springor) och dessutom en plastmatta som är lättskött? Min mormor tyckte inte att vi skulle ta fram pärlsponten och jag antar att hon tycker samma om golvet. Antar att det har något att göra med hur mycket man skurat trägolv/trätak med såpa och borste i sitt liv.

I vilket fall, många små nubb blir kvar efter att masoniten avlägsnats. Dessa är tyvärr nedslagna i brädorna, så det blir till att använda kniv för att få ut dem. Lyckligtvis är det gamla smidda nubb och således sitter de inte jättehårt fast. Men det är klart, kniven behöver nog kasseras efter den här renoveringen - det går hårt åt eggen. Tur att den följde med husköpet!

Inga kommentarer: