torsdag 3 september 2009

Dag #13

Idag har vi fixat lite småsaker som borde gjorts för länge sedan. Eller ja. En liten grej har vi i varje fall ordnat upp: Spröjset till det fönster som saknat detta i tre, fyra år. Visserligen var det feltillverkat från början, så jag fick ta och borra ett fästhål för träpluggen som sitter genom mittpinnen. Det blev nog inte helt rakt, men det syns inte (tror jag). Sen limmades spröjset ihop och monterades därefter. Tyvärr hittade jag inte ritningen där det stod exakt vilka mått som spröjset skulle sättas fast på, så jag fick flytta spikarna något (5-10 mm) i slutändan, gentemot första försöket. Men nu sitter det där det skall. En kul grej som jag upptäckte när jag gick och mätte de andra fönstrena, för att få ett hum om var fästspikarna skulle vara, var att fönstrena är av olika storlek. Inte dem som sitter på samma vägg, men i vardagsrummet så är två av tre samma storlek och det sista dryga decimetern högre. Brukar man göra så?



Annars har vi idag tagit ner tretexen från valvet i vardagsrummet. Mest för att jag ville visualisera hur det kan bli, utan den. Inte för att jag blev nåt klokare efteråt. Tanken är att kapa den högre stapeln, den som är jämte spisen, till ungefär en tredjedel av storleken, för att inte spisen ska gömmas bakom den. Sen vill jag gärna putsa upp den och ha den som den är (inklusive bjälken i taket). Frågan är om det blir snyggt. Och om hon går med på det. Kan hända att det är större chans att det blir snyggt.

Dock känns det lite synd att kapa itu den rejäla bräda som redan står där. Den är ändå 37 cm bred, ett något ovanligt mått. Frågan är om man kanske ska försöka flytta den till andra änden av valvet, för att kunna behålla den i sin helhet. Enda problemet med detta är att ena sidan kommer byggas in - blir det verkligen snyggt att ha en del inkapslad av en gipsskiva och den andra öppen och finputsad? Detta tål att funderas över.

Hittade förresten lite fräscha tapeter under, och ännu lite fler tidningar. Undrade lite om det var från samma renovering, men det närmsta jag kom att klura ut detta var "... juni 19 ..." och "... n 23 Ju ... 2". Kändes som att tidningen låg ett lager för långt ner under tapeterna, för att kunna ha varit från -64. Det får förbli ett mysterium.



Dessutom röjde jag runt, med seckatör, handskar och ett rejält mått med målmedvetenhet, i vår hagtornshäck. Ju längre jag kom, desto fastare blev jag i tron över att den ska bort. Bort, bort, bort och åter bort. Det är ett jäkla otyg med alla dessa taggar. Men nu har vi utsikt igen. Egentligen skulle jag firat med en rejäl bonnabrasa, men han där uppe valde regn och rusk. Så sugen var jag inte på att ge igen på häcken, men så fort det torkar upp så ...


Inga kommentarer: