fredag 18 september 2009

Dag #28

Igår och idag pysslade jag med ytterväggen i utbygget. Åkte dock på en rejäl förkylning så jag blev något tveksam till att flytta dörren och installera fönstret i helgen, men nu ska det bli så himla fint väder så det är bara att bita ihop. Mår något bättre idag också, så det kan ha inverkat.

Nedmonteringen av väggen gick hyfsat bra. Enda trubblet var att tidigare ägare varit lite väl nitisk när han satt fast panelen. Eller också kan man säga att han inte gjort riktigt så som jag hade gjort. Locken på panelen, den brädan som går utanför de andra, var inga problem att ta bort. Dessa är inkilade under den som ligger ovanför och sedan spikade neråt. Dvs, när man tar bort översta spikparet så sitter bräden lätt i kläm, men går att dra ut. Den brädan som ligger under, däremot, var det lite tuffare att ta loss. Den är nämligen spikad, först "i sig själv" mot fasaden. Ovanför, på övervåningen, ligger samma variant av bräda på den undre. Denna är spikad igenom "sig själv" och brädan under. Så för att lossa brädan under måste jag dra ur en till två spikar ur den övre. Hade inte varit nåt större problem om inte locken där uppe också varit spikade över underbrädans spik, så att man är tvungen att bända upp den också.


Alternativet hade givetvis varit att bara cirkelsåga sig rakt genom panelen, men jag var lite för skraj för att göra fel så jag vågade inte. I slutändan gick det ändå rätt fort att ta ner panel och reglar. Ungefär en dags arbete för att ta ner en och en halv sida, cirka 30 panelbrädor sammanlagt.



Vi kan antagligen återanvända större delarna av både panel, reglar och isolering. Det är i varje fall planen. Imorgon flyttas dörren, så får vi se hur det blir med fönstret. Värmen ser ut att hålla i sig, så det är ingen kris med vädret ännu. Dock är det bra friskt på nedervåningen.

Inga kommentarer: