söndag 27 september 2009

Dag #37

Jobbade med fasaden på dörrsidan idag, gick långsamt framåt. Väääldigt långsamt. Gjorde fel, fick göra om, gjorde fel igen, fick göra om. Inga stora grejer, egentligen, lite spikar som sattes på fel ställe, mått som mättes fel och så vidare. Var inte så sugen på att arbeta med det idag alls, men kände att det ändå var lika bra. Upptäckte till slut att "locken," dvs, de brädor som ligger ytterst, inte passar in ordentligt ovanför dörren. Dörren skulle nog ha varit ungefär fem centimeter mer åt vänster för att det skulle bli riktigt symmetriskt. Nu får det istället bli en specialare med mycket latexfog (jag har slut på detta igen, för övrigt), för att minimera risken att väta tränger in på de ställen där det blir knas. Men i övrigt kändes det som att det ändå gick framåt. Det jag behöver nu är bara några plåtar (en ovanför dörren, en under tröskeln och två på sidorna där trappan senare ska vara), två lock varav det ena skall vara en bredare vit bräda (ska täcka hålet till höger på bilden) och det andra en bred vit bräda plus en "vanlig" gul bräda som ska sitta till vänster. Sedan är denna väggen klar. Kommer dock inte göra de vita brädorna innan jag är klar med andra väggen, så jag vet vad jag har över att röra mig med. Det känns bra, även ifall det även kändes som att det gick långsamt och inte blev så exakt som jag hade önskat från början. På fönsterväggen passar locken bättre, så där kommer det bli mer symmetriskt.



Får se hur mycket jag hinner med imorgon, förhoppningsvis kan det bli lite regling, isolering och pappning runt fönstret. Måste dock såga ut lite i överkant där först, så i värsta fall tar bara det hela dagen. Tji fick man för att man inte flyttade den regeln en bit uppåt innan. Jaja, det är ju bara 118 x 1 cm som ska sågas bort. Det går nog på ett kick.

I övriga ärenden så behöver man nog tänka över vad F ser och inte. Idag har han lärt sig att stoppa spik i munnen, precis som hans far gör när han klättrar på stegar. Jomenvisstserru.


Inga kommentarer: