tisdag 8 september 2009

Dag #18

Dörren i utbygget borde nog ta och flyttas till motstående sida, jämfört med vart den står idag. Sen har vi ju ett extra fönster i ladugården, som tidigare ägare aldrig hann med att sätta in, som kanske borde in där dörren är nu. Nu satte jag dörritningen på samma mått som den sitter idag, och det kommer nog bli lite knasigt inifrån då den inte sitter mitt på väggen. Det blir bra utifrån, eftersom den då tar upp så lite del av altanen som möjligt, men det är väl ändå inifrån vi kommer se den mest. Ja, den får ta och flyttas cirka 20 cm in i rummet tror jag.



När jag ändå var igång och skissade på nya dörrar och fönster (det är mäkta tråkigt att ens tänka tanken att börja skrapa taken som är kvar) så började jag även fundera ordentligt på hur alla kablar i vardagsrummet kan gömmas på ett snyggt sätt. Tidigare nämnde jag ju kanallister, men det är ju så hiskeligt dyrt (100+kr/m) så det går nog bort. Vad jag har hittat (ringde runt lite idag för att kolla vad det finns) är en allmogelist som är 120x21 mm med rak bakdel, kostar runt 50-55kr/m. Tanken nu är då att istället såga dessa lister och göra egna kanaler. På plussidan så får vi då en snygg (?) hög list i gammal stil som dessutom gömmer undan både elkabel och diverse hifikablar. På minussidan så måste jag då alltså köpa något dyrare list än normalt, "uppfinna" ett smart sätt att göra spår i dem och dessutom lyckas med att slänga i många kablar och ändå kunna öppna och ta bort/lägga i nya delar.

Jag tror detta blir det snyggaste alternativet och det är ju rätt kul att fundera på hur lösningen ska se ut. Testade lite idag på en spillbit jag hade liggandes som hade ungefär samma bredd som de tänkta listerna. Dock räknade jag på 69 mm i höjd, men det verkar inte göras så breda lister som är så låga. Men då blir det ju bara mer att spåra i!



För att fästa den utan spik, funderar jag på att hitta någon typ av clips/krok så att man kan hänga fast listen (möjligen med lite häftigt lim) och därmed få en variant som går att lägga till nya kablar i. Frågan är bara om man måste separera elkabeln från de andra, antingen för att den kommer påverka dem, eller helt enkelt för att det kanske är olagligt att dra starkström jämte svagström. Får ta ett snack med elektrikern när han kommer förbi igen. I vilket fall känns det mest logiskt att lägga strömkabeln nere mot golvet och väggen och sedan ha resten lite högre upp. Då skulle nån typ av isoleringslist få plats ändå.

Inga kommentarer: