söndag 20 september 2009

Dag #30

Igår var mina föräldrar, K:s föräldrar och K:s syster på besök. Alla verkade arbeta med vårt hus på ett eller annat sätt. Först var vi uppe hos min morbror och länsade hans förråd med virke. Hittade 200 löpmeter med golvbräder som passar perfekt med vårt gamla golv (överblivet från min morfar, förutseende man det där), massor av bra regelvirke, en vedspis (som vi ska höra med sotaren om det går att göra iordning och vid senare tillfälle installera i köket), en kamin (inget användningsområde ännu), ett badkar, en toalettstol och ett handfat. Sa jag att min morfar hade anskaffat alltihop för länge sedan? Förutseende man det där. Synd att han inte är med oss längre.

Efter vi kom tillbaks till huset var det dags att börja på festligheterna. Jag och min far tog ner reglarna till väggen dit dörren skulle flyttas, medan svärfar joxade med nåt rördragande (eller förberedelse inför), mor grävde hejvilt i trädgården och svärmor passade vildungen. Frun åkte iväg på nåt och kom hem med systern och hennes tre barn. Mycket liv var det.

Jag hade egentligen hoppats att vi skulle hunnit med att installera dörren och kanske börja regla upp för fönstret (som ska in där dörren står), men när vi kom tillbaks från morbrorn så var klockan redan tolv, så halva dagen hade gått. Nu hann vi ändå med att regla upp nästan allt för dörren, så idag har jag fortsatt själv. Tog och satte upp dörren i morse och har sedan jobbat med att regla upp ordentligt för fönstret. Behöver bara sätta en regel ovanför fönstret och sedan är det dags att slänga in det. Blev dock lite för sent för att göra det idag, vi får se hur mycket jag får gjort imorgon och om det går att göra det själv eller om man måste vara två ...

K:s och F hjälpte till att spika lite papp och sätta tillbaks reglarna runt dörren, när jag arbetade med fönstersidan. Eller ja, F hjälpte väl till lite där han tyckte det behövdes. Knappt en endaste gång under dagen hade jag lust att sätta in honom som isolering i väggen. Lustigt.



P.S. Hittade förresten originallisterna till huset i ladugården. Riktiga bjässar (17 centimeter höga). Kanske kan vi hitta nåt liknande, om än inte lika stora? D.S.


Inga kommentarer: