tisdag 22 september 2009

Dag #32

Igår monterade jag ner dörr-väggen (alltså den vägg där dörren tidigare stod), reglade upp den till att bli en fönstervägg, baxade ut fönstret från ladugården (jisses vad treglasfönster väger, tog säkert en halvtimma att flytta det dit), hivade upp det på regelverket och upptäckte att panelen (den äldsta) tog i överkanten på fönstret. Jepp, ner med fönstret igen, fram med sticksågen och röj loss lite, upp med fönstret igen och ... Jepp. Samma problem. Hade missat en liten, liten kant i mitten ungefär. Så ner med fönstret igen och såga bort lite mer, sedan upp åter igen.



Använde inga kilar och fönstret var både i lod och våg på direkten. Till och med i våg (nåja, nära nog) med fönstret jämte. Gött!



Som tur var hade svärfar lämnat lite karmskruvar när han var här sist, så det gick som en dans att skruva dit fönstret. Tur att man har sådana förutseende personer i sin närhet.

K var något tveksam till fönstrets position på ytterväggen, eftersom det är långt från centrerat. Inte så mycket att göra nåt åt, eftersom huset är så pass mycket tilläggsisolerat att väggarna förskjutits cirka 15 centimeter åt "fel" håll. Inifrån sitter fönstret så gott som centrerat (inte helt, men det är gott nog), men utifrån är det nästan jäms med innerhörnet. Jag slog fast att det får bli så, det är ändå inifrån jag är mest intresserad av, och jag tyckte det här blev ett lyft för rummet. När vi väl får iordning golvet och trapprummet kommer detta fönster göra stor skillnad i ljusinsläpp för trappen. Bara positivt. Dessutom får grannarna nåt att prata om! Det bjuder jag på.



Igår var det förresten dags för första blodblåsan. Lyckades på nåt vis få mitt långfinger mellan trä och hammarhuvud när jag skulle dra ur en spik. Smart.

Dessutom är det skönt att ha fått isolerat innerväggen, så att det inte är så svinkallt i rummen innanför längre. Extra skönt när det är regn och rusk utomhus idag. Hoppas på lite sol snart så att jag kan få på utvändig isolering och lite panel. Men idag ska vi nog ta det lite lugnt. Har städat iordning lite bara. Eftersom det gick så bra, överlag, firade jag med att köpa mig ett spel. Bra skit.

Inga kommentarer: